Jaroslav Pavelka na téma strava-zažívánízdravý životní stylpohyb28. února 2008

Obezita jako nepoměr příjmu a výdeje energie

Obezitu může řešit jedině změna poměru příjmu a výdeje energie. Pokud se množství přijaté energie (potravou) rovná množství energie spotřebované (prací nebo cvičením), pak člověk nehubne ani netloustne.

sharehttps://www.pralek.cz/obezita_a_energie?usp=sharing Sdílet na facebooku

Staří lidé mohou mít vyšší sklony k obezitě v souvislosti s omezením fyzických aktivit z důvodu různých zdravotních potíží. Méně omluvitelná je obezita u lidí v produktivním věku a obezita u jinak zdravých dětí je neomluvitelná.

Toto pravidlo o poměru přijaté a vydané energie platí jak pro lidskou tak i pro zvířecí obezitu. Paradoxně, na rozdíl od dítěte, je překrmované obézní zvíře s omezeným pohybem považováno za týrané!

Obezitu pozitivně ovlivňuje kombinace snížení příjmu a zvýšení výdeje energie. Vždy je úspěšnější méně razantní dlouhodobé hubnutí, než drastické nárazové diety, jejichž efekt je sporný a mohou poškodit zdraví.

  • Snížení energetického příjmu znamená buď zmenšení obvyklého množství oblíbené potravy nebo snížení její kalorické hodnoty (omezení cukrů a tuků).
  • Výdej energie zvyšují veškeré aktivity při domácích pracích, chůze namísto používání výtahů, eskalátorů či dopravních prostředků až po nejrůznější fyzické aktivity.

Sklon k obezitě

Existují jedinci s vyšším sklonem k obezitě. Příčinou je různě nastavený trávicí a nervový systém. U někoho je vyšší sklon k obezitě daný i geneticky.

V závislosti na různém sklonu k obezitě se vývoj dvou stejně aktivních jedinců (se stejným přísunem energie) může lišit. Zatímco neztloustnout je pro někoho zcela normální, jiný se musí velmi aktivně přičinit.

Člověk, který hodně jí a přesto netloustne, je většinou tak aktivní, že dlouhodobě nemá žádnou zbytkovou energii, kterou by si mohl (ve formě tuku) ukládat do zásob. Naopak člověk, který jí málo a přesto tloustne, má tak málo aktivity, že téměř vše co sní, ukládá v podobě tuku do zásob. Obojí platí bez ohledu na povahu stravy.

Léky na hubnutí

Spoléhat se na jakékoli „zázračné tabletky“ s následným zhubnutím určitě nelze. V kombinaci s ovlivňováním poměru přijaté a vydané energie lze hubnutí léčebně podpořit.

Existují různé preparáty, které mohou ovlivnit trávení, snížit chuť k jídlu nebo podpořit fyzickou aktivitu. Některé hormonální přípravky mohou zvyšovat svalovou hmotu na úkor tuku. Tím skutečně lze vyvolat dočasný efekt zhubnutí. Takové „léky“ však bývají návykové, či jinak zdraví škodlivé.

O lécích na hubnutí je vhodné uvažovat až v případě, že obezita omezuje kvalitu života (práce, pohyb, sport, záliby). Konkrétní lék a dávkování by měl určit lékař. Součástí léčby obezity by vždy měla být dohledovaná dieta a zvýšená fyzická aktivita.

V případě užívání léků na hubnutí beze změny stravovacích návyků může dojít k dočasnému snížení hmotnosti. Po dobrání léků se však hmotnost brzy vrátí na či dokonce nad původní úroveň – tzv. jojo efekt.

Každodenní vážení nemá smysl. Drobné změny hmotnosti (např. pokles po zátěži) jsou dány převážně kolísáním množství vody v těle a nikoliv snížením množství tuku. Pro kontrolu úspěšnosti hubnutí je tedy vhodnější kontrolovat např. obvod pasu nebo boků než hmotnost.

Článek odpovídá na následující otázky

Cílem tohoto článku je srozumitelně odpovědět na následující otázky. Kliknutím na tlačítko můžete vyjádřit svůj názor, jak se mu to podařilo. Pořadí otázek odpovídá pořadí jednotlivých částí textu článku.

  1. Jak je možné, že dva lidé se stejným příjmem a výdejem energie mají odlišnou hmotnost?
  2. Proč jde hubnout pouze zvýšením energetického výdeje (práce) či pouze snížením energetického příjmu (jídla)?
  3. Jak fungují léky na hubnutí?
  4. Za jakých podmínek vzniká jojo efekt?
  5. Proč nemá smysl se denně vážit?
  6. Jak je vhodné měřit hubnutí na rozdíl od vážení?

Informace o článku

  • personAutor: Jaroslav Pavelka
  • descriptionDatum vytvoření: 28. února 2008
  • updateDatum revize: 5. října 2017

Víte, že Pralék je nevýdělečnou aktivitou autora? Jakýmkoli finančním příspěvkem podpoříte rozvoj Praléku.

Související články

Článek ve svém textu odkazuje následující zdroje (v uvedeném pořadí). Zdroje danou problematiku rozvádějí či zmiňují v dalších souvislostech.

Stravovací návyky a trávicí systém
1. září 2009
zdravý životní stylstrava-zažívánížlučníkbřichotekutinyžaludek
Stravovací návyky a trávicí systém
Zdravý člověk má obrovské rezervy, může jíst a pít kdykoli a cokoli a trávení nevnímá. V případě vyčerpání rezerv a pocitu potíží v souvislosti s jídlem je třeba pátrat ve stravovacích návycích dříve, než začít užívat léky podporující trávení.
Přiměřený příjem tekutin
17. února 2010
tekutinyzdravý životní stylmočová soustavateplotaprevencedětskéstařecké
Přiměřený příjem tekutin
Životodárná voda tvoří převážnou část objemu i hmotnosti lidského těla. Dostatek pitné vody je podmínkou pro správný chod celého organizmu (pitný režim). Stejně důležitý je přiměřený poměr mezi množstvím pitné vody, solí a minerálů.
Nejčetnější kategorie článků
bolest boulička břicho cévy dětské krvácení kůže-podkoží látková výměna mikroorganizmy močová soustava mozek-nervy nádory neúrazové nezhoubné pohyb poranění poruchy vědomí prevence první pomoc srdce strach strava-zažívání teplota úrazy žaludek zánět zdravý životní styl zhoubné zlomeniny zvracení

Tento web roste s námi

O tento web se stará Internet Guru od roku 2007. Po celou dobu web neustále roste a pomáhá desítkám tisícům unikátních návštěvníků měsíčně!

  • Perfektní čitelnost na všech zařízeních
  • Publikační proces s autorizací změn a testovacím webem
  • Správa štítků jednoduše v tabulce Excel / Spreadsheet
  • Neustálý rozvoj funkcí a vylepšování uživatelské zkušenosti
  • Podrobné statistiky návštěvnosti

Chcete také publikovat na internetu?