Jaroslav Pavelka na téma zdravý životní stylstrava-zažíváníbřicho1. září 2009

Stravovací návyky a trávicí systém

Zdravý člověk má obrovské rezervy, může jíst a pít kdykoli a cokoli a trávení nevnímá. V případě vyčerpání rezerv a pocitu potíží v souvislosti s jídlem je třeba pátrat ve stravovacích návycích dříve, než začít užívat léky podporující trávení.

sharehttps://www.pralek.cz/stravovaci_navyky?usp=sharing Sdílet na facebooku

Lidský organizmus ke svému správnému chodu potřebuje kombinaci ústrojných látek (cukry, tuky, bílkoviny). Tuto kombinaci nemůže nikdy přesně dostat přijatou stravou. Všechno snědené jídlo v zažívacím ústrojí je postupně rozloženo na jednotlivé ústrojné látky. K rozložení přijaté potravy slouží trávicí enzymy. Ústrojné látky jsou ze střeva vstřebávány a krví se dostávají do jater. Játra dokážou vzájemně přeměňovat libovolnou ústrojnou látku v jinou – podle momentální potřeby organizmu.

Veškerá nadbytečná přijatá strava (nad momentální energetické potřeby organizmu) je vždy přeměněna v zásobní tuk a ukládána. Důležitý je tedy poměr mezi energetickým příjmem a výdejem.

Lenoch, který je trvale na válendě, bude tloustnout, přestože se bude živit pouze nízkotučnými jogurty a zeleninou. Protože jeho organizmus nepotřebuje žádnou aktivní energii, budou jeho játra téměř veškerou zdravou stravu přetvářet v tuky a ty ukládat (tloustnutí).

Některé látky si organizmus vyrobit neumí (esenciální bílkoviny, vitamíny a minerály). Ty je potřeba tělu dodávat; ideálně příjmem různorodé stravy. Není tedy až tak důležité, zda bude strava spíše sladká, bílkovinná nebo tučná, masitá nebo bezmasá – ale bude-li strava dlouhodobě různotvárná.

Proces trávení

Při jídle je strava v ústech řádně rozmělněna a promíchána se slinami. Tím je zahájen proces trávení, protože už sliny obsahují látku (enzym), štěpící složité cukry. Ve stěnách jícnu, žaludku i střev jsou hladké svaly, které zvolna posunují obsah požadovaným směrem (peristaltika).

  • Nedostatečné rozkousání potravy (hltání jídla) může způsobit uvíznutí polykaného sousta v jícnu.
  • V případě, že nedostatečně rozkousaná strava projde, bude déle „přemílána“ v žaludku. To může působit pocit plnosti nebo tlaku v nadbřišku po jídle. Řešením těchto potíží nemusí být hned lék; často postačí stravu dostatečně kousat.
  • V případě nedostatečného promísení stravy se slinami (zlozvyk zapíjení jídla vodou) budou chybět první trávicí enzymy a opozdí se rozkládání cukrů. Cukry se tak dostávají až do střeva, kde způsobují zažívací potíže (větry).

V žaludku je potrava míšena s dalšími enzymy a s kyselinou solnou. Ty se tvoří ve zvláštních žlázkách v žaludeční stěně. Tím dochází k rozkladu bílkovin. Potrava zůstává v žaludku různě dlouhou dobu od několika minut po mnoho hodin – podle složení stravy a stupně rozkousání.

Zapíjením jídla vodou se zmíněné enzymy a kyselina zbytečně ředí a odplavují dále do střeva. Tím se kvalita trávení znehodnocuje se všemi důsledky (tlačení břicha, větry a prodloužení trávicího procesu).

Zpracovaná potrava v tekutém stavu pokračuje do dvanáctníku. Sem vyúsťují žlučové cesty společně s vývodem slinivky břišní. Žluč je trávicí šťáva, která se tvoří v játrech. Trávicí šťáva slinivky břišní je velmi agresivní tekutina; do střeva musí přitéct její přiměřené množství. Zde dochází k rozkladu tuků.

V dalších částech tenkého střeva (lačník a kyčelník) probíhá štěpení potravy a postupné vstřebávání všech živin. V každé části střeva se vstřebává v návaznosti určitá živina, vitamín nebo minerál.

Nevstřebané zbytky potravy postupují do tlustého střeva (tračník). Zde je pomocí zcela jiných bakteriálních kmenů dokončeno vstřebávání potravy a následuje zpětné vstřebávání tekutin a formování stolice. Ta je uložena v esovité kličce a při vyprazdňování (defekaci) vychází z konečníku řitním otvorem.

Zásady správného stravování

  • Těžké jídlo je dobré aktivně strávit (dodržet klid).
  • Potrava má být řádně rozkousána a smíšena se slinami.
  • Strava má být různotvárná; střídání všech druhů jídel.
  • Na jídlo je třeba se „naladit“, čímž se včas nastartují trávicí pochody.
  • Jíst se má několikrát denně, vždy v klidu, beze spěchu.
  • Je dobré jíst opakovaně sezónní jídla a
  • preferovat potraviny z domácích zdrojů než dovážené.
  • Dodržování pitného režimu, tekutiny nelze vynechat.
  • Dodržení stravovacího režimu nutné naopak není; půst je zdravý.
  • Dobré jídlo lze doplnit sklenkou vína, piva nebo teplého čaje.

Těžko stravitelná a dráždivá jídla zůstávají v žaludku mnohem déle, než jídla snadno stravitelná. Mezi těžká jídla patří červené maso, houby, smažené tučné potraviny, slupky rajčat a semínka jahod či špatně rozkousaná strava. Snadno stravitelná jídla jsou dobře tepelně upravené bílé maso a zelenina bez voskových slupek, ovocná dužina, brambory.

Nejčastější chyby ve stravování

  • Nadměrný příjem potravy (nad rámec potřeby organizmu).
  • Vybírání stále stejných oblíbených jídel (lhostejno, zda sladkých nebo smažených).
  • Vynechávání méně oblíbených jídel (zeleniny).
  • Rychlé stravování ve stoje, za jízdy v autě, v neklidu.
  • Opakované pití energetických nápojů a alkoholu nalačno.
  • Zapíjení jídla vodou.
  • Polykání příliš horkých nebo studených jídel a nápojů.
  • Fyzická aktivita nebo spánek bezprostředně po hlavním jídle.

Článek odpovídá na následující otázky

Cílem tohoto článku je srozumitelně odpovědět na následující otázky. Kliknutím na tlačítko můžete vyjádřit svůj názor, jak se mu to podařilo. Pořadí otázek odpovídá pořadí jednotlivých částí textu článku.

  1. Jakým způsobem dosahuje organizmus přesné kombinace potřebného množství cukrů, tuků a bílkovin?
  2. Jak tělo naloží s nadbytečnou přijatou zdravou stravou?
  3. Jak organizmus získá látky, které si nedokáže sám vytvořit?
  4. Jaké potíže může způsobit hltání špatně rozkousaného jídla?
  5. K čemu je důležité promísení sousta se slinami?
  6. Ve které části zažívací trubice dochází k míšení střevního obsahu se žlučí?
  7. Ve které části dochází k největšímu vstřebávání živin?
  8. Kde se vstřebává hlavně voda?

Informace o článku

  • personAutor: Jaroslav Pavelka
  • descriptionDatum vytvoření: 1. září 2009

Víte, že Pralék je nevýdělečnou aktivitou autora? Jakýmkoli finančním příspěvkem podpoříte rozvoj Praléku.

Související články

Článek ve svém textu odkazuje následující zdroje (v uvedeném pořadí). Zdroje danou problematiku rozvádějí či zmiňují v dalších souvislostech.

Obezita jako nepoměr příjmu a výdeje energie
28. února 2008
strava-zažívánízdravý životní styllátková výměnaprevencebřicho
Obezita jako nepoměr příjmu a výdeje energie
Obezitu může řešit jedině změna poměru příjmu a výdeje energie. Pokud se množství přijaté energie (potravou) rovná množství energie spotřebované (prací nebo cvičením), pak člověk nehubne ani netloustne.
Spolknuté nebezpečné a ostré předměty
30. dubna 2009
břichoúrazydětskébolestorgányžaludekstrava-zažívání
Spolknuté nebezpečné a ostré předměty
Spolknutý ostrý předmět většinou nezpůsobí žádné potíže a bez problémů projde zažívacím traktem. Potíže může způsobit spíše větší předmět, který nemusí projít zúženými místy zažívacího traktu. Nejzávažnější poranění způsobí spolknutá kyselina nebo zásada.
Funkční poruchy trávení: zvracení, průjem, škytání, větry
10. září 2009
strava-zažívánízdravý životní styllátková výměnabřichobolestorgánycévyžaludekprevence
Funkční poruchy trávení: zvracení, průjem, škytání, větry
Mnohým funkčním poruchám trávení lze předejít dodržováním správných stravovacích návyků.
Prevence a léčba žlučových kamenů
9. listopadu 2007
břichostrava-zažíváníprevencebolestzánětorgány
Prevence a léčba žlučových kamenů
Žlučové kameny vznikají špatnými stravovacími návyky – zejména zapíjením jídla vodou. Operace žlučníku tvorbu dalších žlučových kamenů nezastaví. Jejich tvorbě zamezí až změna stravovacích návyků.
Prudký zánět slinivky břišní: akutní pankreatitida
4. května 2011
bolestzánětbřichoorgány
Prudký zánět slinivky břišní: akutní pankreatitida
Prudký zánět slinivky břišní je závažné život ohrožující onemocnění. Vzniká nejčastěji v návaznosti na přejedení nevhodnou kombinací jídel (a tvrdého alkoholu).
Mikroorganizmus jako pomocník nebo nepřítel člověka
16. června 2008
mikroorganizmyantibiotikateplotazánětnemocstrava-zažívánízvracení
Mikroorganizmus jako pomocník nebo nepřítel člověka
Dostanou-li se jinak prospěšné bakterie do míst, kam nepatří, mohou způsobit nemoc. Jsou-li správné bakteriální kmeny na správném místě, pak vzniká oboustranně prospěšná spolupráce a tělo funguje jak má. Přirozená bakteriální flóra bývá vždy narušena užíváním antibiotik.
Dodržování vodního režimu
17. února 2010
zdravý životní stylmočová soustavaprevencenemocorgánybřicho
Dodržování vodního režimu
Životodárná voda tvoří převážnou část objemu i hmotnosti lidského těla. Dostatek pitné vody je podmínkou pro správný chod celého organizmu (pitný režim). Stejně důležitý je přiměřený poměr mezi množstvím pitné vody, solí a minerálů.
Nejčetnější kategorie článků
bolest břicho cévy dětské krvácení kůže-podkoží látková výměna mikroorganizmy mozek-nervy nádory nemoc neúrazové nezhoubné orgány ošetření pohyb poranění poruchy vědomí prevence první pomoc srdce strava-zažívání teplota úrazy ušní-nosní-krční žaludek zánět zdravý životní styl zhoubné zlomeniny zvracení

Tento web roste s námi

O tento web se stará Internet Guru od roku 2007. Po celou dobu web neustále roste a pomáhá desítkám tisícům unikátních návštěvníků měsíčně!

  • Perfektní čitelnost na všech zařízeních
  • Publikační proces s autorizací změn a testovacím webem
  • Správa štítků jednoduše v tabulce Excel / Spreadsheet
  • Neustálý rozvoj funkcí a vylepšování uživatelské zkušenosti
  • Podrobné statistiky návštěvnosti

Chcete také publikovat na internetu?